ICT Congres 2018: inspirerende digitaliseringstips voor mkb’ers

Op donderdag 1 november was de Springerzaal in MartiniPlaza het toneel voor het mede door Samenwerking Noord georganiseerde ICT Congres 2018. Een grote groep mkb’ers werd er welkom geheten door dagvoorzitter én voorzitter van MKB Noord Marja Doedens. Tijdens het congres, dat plaatsvond onder de vlag van het Groningse inspiratiefestival Let’s Gro, konden mkb’ers kennismaken met de nieuwste digitale ontwikkelingen en met de kansen die deze voor hen met zich meebrengen.

De opening van het ICT Congres werd verzorgd door Joost van Keulen, wethouder Economie en Innovatie bij de gemeente Groningen. Na zijn introductie was het de beurt aan Erwin Blom om de aanwezige mkb’ers te inspireren. Blom is ooit begonnen bij de VPRO als Hoofd Digitaal en is mede-oprichter van The Crowds en Fast Moving Targets, een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

‘Personaliseer en maak op maat’

Ieder bedrijf is een technologiebedrijf geworden. Maar hoe moet je daar als mkb’er mee aan de slag? Blom gaf voorbeelden van grote namen als Spotify, Picnic, Netflix, Sharetribe, Uber en AirBnB. “Ga net als deze bedrijven je data analyseren en ga werken met profielen om je klanten beter te kunnen bedienen. Personaliseer je aanbod en maak op maat”, zo luidde zijn advies.

En daarbij hoef je echt niet per sé de eerste te zijn: “Laat de trends voor je werken. Techniek begint duur en complex maar na verloop van tijd wordt het goedkoop en eenvoudig. Automatiseer alles wat mogelijk is, optimaliseer door je werkprocessen in kaart te brengen en innoveer/experimenteer net als de groten. En begin daar vandaag nog mee!”

Na dit heldere betoog en de duidelijke adviezen van Blom en een pauzemoment konden de deelnemers kiezen uit vijf uiterst leerzame workshops. Deze werden verzorgd door Daar[om] (over online marketing en sales), LinQhost (bedrijfsapplicaties snel en veilig in de cloud), Privacy Concepts (over – hoe kan het ook anders – privacy), theFactory.e (snelle oplossingen om een betere website te creëren) en Qbit Security (IT Security).

Kunstmatige Intelligentie

De middag werd afgesloten door niemand minder dan Rik Vera, auteur van ‘Managers: The Day After Tomorrow’ en een veelgevraagd keynotespeaker. Met een flitsende presentatie en sprekende voorbeelden probeerde Vera de aanwezige ondernemers klaar te maken voor de komende jaren, waarin de offline wereld volledig zal digitaliseren.

“Blijf niet focussen op vandaag en morgen, want morgen komt sneller dan je denkt dus zorg dat je voorbereid bent”, zo was zijn boodschap. “Kunstmatige intelligentie zal bijvoorbeeld een groot deel van de toekomst zijn. Zorg dat je je als ondernemer laat leiden door het gedrag van je klanten en ga kijken hoe je hiervoor intelligente technologieën kunt gebruiken.”

Na die inspirerende woorden van Rik Vera richtte dagvoorzitter Marja Doedens ter afsluiting een dankwoord aan de sponsoren van het ICT Congres: Rabobank, de Technologie Coöperatie, AIESEC en de organisatoren van Let’s Gro.