In principe heeft zo’n beetje alles in het leven te maken met digitalisering. De smartphone, het werken in de cloud, scannend boodschappen doen, ov-chippend de bus, trein of metro in of het ophalen van je nieuwe (lease)auto bij de dealer, het lijken allemaal de normaalste zaken ter wereld, maar hoe gaat het nu achter de schermen in zijn werk? Het is dan ook goed om zo af en toe eens stil te staan bij de digitale techniek die achter een paar van de hiervoor genoemde alledaagse dingen schuilgaat, zoals tijdens de kennisbijeenkomst Transport en Digitalisering, die op 10 oktober werd gehouden bij TVM Verzekeringen in Hoogeveen.

Koopman Logistics & Blockchain

Kersvers Samenwerking Noord-lid Koopman Logistics, vertegenwoordigd door Peter Oosterhoff (IT manager), en Arriva, in de persoon van Marc Diepenmaat (Informatiemanager), namen het eerste blok van de kennissessie voor hun rekening.

Het in Leek gevestigde Koopman is met name gespecialiseerd in het vervoeren van (gebruikte) auto’s, cargo en pakketten. Binnen de transportwereld werkt men met een arbeidsintensieve papierwinkel in de vorm van onder meer vrachtbrieven en ‘proof of delivery’. Deze processen werken echter traag en documenten zijn lastig te delen. Om de doorlooptijd te kunnen verkorten, de kosten te verlagen en het track & trace-proces te verbeteren, zijn bij Koopman trials gestart om het logistieke proces te digitaliseren met behulp van blockchain. Data wordt versleuteld opgeslagen zodat ‘gesjoemel met papieren’ niet meer mogelijk is. Daardoor kan fraude, zoals het manipuleren van kilometerstanden, worden voorkomen.

De trials waren succesvol en leverden Koopman onder meer een prestigieuze TIM Award (The Innovation Manager Awards) op en een finaleplek in de Groninger Ondernemingsprijs 2018.

Arriva & IPxPT

Arriva is samen met Connexxion één van de grotere vervoerders in Nederland. Bij Arriva werken ongeveer 6.000 mensen en het hoofdkantoor is gevestigd in Heerenveen. De meeste mensen kennen Arriva van de treinen en het busvervoer in de Noordelijke provincies. Maar Arriva rijdt ook in Midden en Zuid-Nederland en het bedrijf heeft daarnaast waterbussen in Zuid-Holland.

De bussen van Arriva zijn tegenwoordig bijna rijdende boordcomputers. Denk aan de OV-chipkastjes die zorgen dat ritten van passagiers geregistreerd worden, de lichtkranten die de passagiers laten zien bij welke halte ze zijn en bijvoorbeeld de apparatuur die ervoor zorgt dat (sommige) stoplichten op groen springen.

Informatiemanager bij Arriva Marc Diepenmaat liet de aanwezigen kennis maken met IPxPT, waarbij alle verschillende apparatuur via één systeem en via een apart etherkanaal naar de backoffice wordt verzonden. Alles gaat via de ether, behalve het WiFi-netwerk voor de reiziger.

CJIB

De middag werd afgesloten met een presentatie van Niels Peerdeman van het CJIB. Peerdeman is projectmanager Programma Digitale Transformatie.

Hoewel je bij het onderwerp transport en logistiek misschien niet direct aan het Centraal Justitieel Incasso Bureau denkt, speelt het nationaal gezien een erg belangrijke rol op dit gebied. Het CJIB beheert een schat aan data en dataverkeer tussen de verschillende loketten van de overheid en burgers, bedrijven en overige opdrachtgevers.

Het CJIB werkt met kleine projecten, heeft digitalisering als strategisch thema, en deskundigheid hoog in het vaandel staan. Ook door de centrale rol in de keten (tussen o.a. het Openbaar Ministerie en politie) heeft het CJIB een veranderde uitstraling weten te creëren, zoals Peerdeman met trots en een serie duidelijke powerpoints aan het publiek liet zien.

Congres Autonoom Vervoer Noord-Nederland

Ook al klinkt het nog ver weg en kunnen we er ons misschien nog niet heel veel bij voorstellen, toch gaan de ontwikkelingen op het gebied van autonoom vervoer snel.

Daarom kondigden Henk Zwetsloot, CIO en Manager Digital Innovation bij  Groningen Seaports en Gert-Jan Theuwissen, Divisiemanager ICT bij de RDW, alvast het vervolg op deze kennisbijeenkomst aan: het Congres Autonoom Vervoer in Noord-Nederland in april 2019. De voorbereidingen zijn in volle gang en zodra een datum bekend is, zal deze zo spoedig mogelijk in de verschillende media verschijnen!

Houd de LinkedIn– en Twitterpagina’s en/of de nieuwsbrief van Samenwerking Noord dus in de gaten voor de laatste updates.