Kennisgroep Sharepoint: Noorderpoort schiet gemeente Groningen te hulp

Het zal binnen organisaties geregeld voorkomen: je zit met vragen of problemen op IT-gebied en je mist net dat stukje expertise en ervaring dat voor de oplossing zou kunnen zorgen. Wat is er dan gemakkelijker dan dat je gewoon even kunt aankloppen bij een organisatie die de benodigde kennis wél in huis heeft? Samenwerking Noord biedt zo’n netwerk, zo blijkt wel uit een gesprek met Ale Berends, Hoofd IM Bedrijfsvoering bij de gemeente Groningen, en Christina van der Kamp, Technisch Applicatiebeheerder bij Noorderpoort. 

Het is al even geleden, maar Ale Berends en Christina van der Kamp weten nog precies hoe de samenwerking tussen de gemeente Groningen en Noorderpoort tot stand kwam. “De basis werd gelegd in 2015”, zo herinnert Berends zich. “We maakten ook toen al gebruik van het Sharepoint-platform voor ons intranet, maar dat werkte niet helemaal vlekkeloos. En, zoals je altijd zult zien: vlak nadat onze eigen Sharepoint-specialist vertrokken was, liepen we tegen een aantal vragen aan waarop wij intern niet direct een antwoord wisten.”

Gelukkig bood Samenwerking Noord uitkomst. Berends was al enige tijd betrokken bij de kennisgroep Sharepoint, waar ook de bij Noorderpoort werkzame Harry Roor is aangesloten. “Harry is echt een beetje de aanjager van de kennisgroep”, aldus Berends. “Altijd enthousiast en altijd op zoek naar verbanden tussen de verschillende organisaties. En in december 2015 nam hij Christina eens mee naar een bijeenkomst. Je zou bijna denken dat het zo gepland is, want ze kwam op precies het goede moment.”

“Bij Noorderpoort werken we al een stuk langer met Sharepoint dan ze bij de gemeente doen. Wij zijn grotendeels al over op Office 365 waar ook Sharepoint Online onder valt”, zo vertelt Van der Kamp. “We zijn dus veel verder in de toepassing. Maar voordat we zover waren, zijn wij natuurlijk ook weleens tegen problemen aangelopen. Met de kennis die we daardoor hebben opgedaan, kunnen we andere organisaties binnen Samenwerking Noord nu de helpende hand toesteken.”

Het contact was snel gelegd tijdens de bijeenkomst van de kennisgroep en al snel dacht Christina mee bij het oplossen van de knelpunten bij de gemeente. “Het mooie was dat ik degene die op dat moment de meeste ervaring had met Sharepoint binnen het gemeentelijke IT-apparaat, Senior Database Administrator Patrick Nederpelt, al goed kende. Samen zijn we gaan kijken wat er beter kon en op basis van best practices en aandachtspunten bij Noorderpoort hebben we via een aantal scripts het probleem kunnen tackelen.”

Dankzij die samenwerking werden de gemeentelijk Sharepoint-problemen in rap tempo opgelost zonder dat er een externe specialist of leverancier aan te pas hoefde te komen. En mocht er nog eens een probleem de kop opsteken, dan weten beide partijen elkaar te vinden. “Wie weet heeft Noorderpoort in de toekomst eens een IT-vraagstuk waarbij wij de helpende hand kunnen toesteken”, zegt Berends. “Dankzij de kennisgroep zijn de contacten zo laagdrempelig dat je makkelijk even bij elkaar aanklopt. Daar profiteren we als Noordelijke organisaties allemaal van.”