Nieuwe lector User-Centered Design Hanzehogeschool Groningen onderzoekt optimaal ontwerp digitale tools

​We zitten middenin de ‘digitale revolutie’. Elk jaar worden talloze digitale tools ontwikkeld die een belangrijke rol spelen in het veranderen van ons eigen gedrag of het vergroten van onze kennis. Dr. Nick Degens onderzoekt met zijn lectoraat User-Centered Design hoe dit soort tools ontworpen moeten worden om tot langetermijns-gedragsverandering te komen. Degens wordt op woensdag 21 juni officieel geïnstalleerd als lector aan de Hanzehogeschool Groningen.

Het nieuwe lectoraat is in het bijzonder gericht op het ontwerp van systemen die zich kunnen aanpassen aan individuele verschillen van de gebruikers en op het gebruik van nieuwe technologie om maatschappelijke problemen op te lossen.

Voor alles is tegenwoordig een app: om af te vallen, een nieuwe taal te leren of gehoorschade op de werkvloer. Vaak zijn de beloftes van deze toepassingen erg groot en het is niet altijd even duidelijk of deze te vertrouwen zijn. Dit blijkt soms erg moeilijk te controleren. Complexe problematiek, individuele verschillen tussen gebruikers, snel-evoluerende hardware en software maken het een spannend speelveld. Soms eindigt zo’n product dan ook in de spreekwoordelijke prullenbak.

Het lectoraat wil hierin verandering brengen door inzicht te krijgen in hoe deze tools ontworpen moeten worden om tot een significante verandering in gedrag te komen. Daarnaast richten zij zich op adaptieve systemen, die zich kunnen aanpassen aan individuele verschillen van de gebruikers, en nieuwe technologie, zoals virtual reality, om maatschappelijke problemen aan te pakken.

Lector dr. Nick Degens
Nick is in 1985 geboren in Chertsey, een klein stadje net buiten London. Hij studeerde Kunstmatige Intelligentie aan de RUG en daarna een vervolgstudie op het gebied van Educatie en Communicatie in de Wiskunde en Natuurwetenschappen. Hij promoveerde in 2014 bij Wageningen Universiteit op het ontwerp van intelligente karakters en educatieve scenario’s om op interactieve wijze mensen voor te bereiden op het werken en leven met mensen van andere culturen. Sinds 2013 was hij als docent en onderzoeker verboden aan de opleiding Communicatie & Multimedia Design en is sinds 2015 verantwoordelijk voor het Lectoraat User-Centered Design.